Persberichten 2009

U wilt een kakkerlak liever niet in huis hebben
U wilt een kakkerlak liever niet in huis hebben ..........
Branchevereniging pleit voor bronaanpak bij bestrijding van meeuwenoverlast.
BRANCHEVERENIGING PLEIT VOOR BRONMAATREGELEN BIJ AANPAK MEEUWENOVERLAST Overlast van meeuwen in kuststeden zoals Den Haag moet bij de bron worden aangepakt. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) in een reactie op het artikel in de Telegraaf van 1 september ‘Den Haag wil meeuwen bestrijden’. In mogelijke maatregelen tegen de vos, de natuurlijke vijand van de meeuw, zoals door minister Verburg wordt geopperd, ziet de NVPB niets. “De hoeveelheid voedsel die in de binnenstad gemakkelijk voor handen is, zal op meeuwen aantrekkingskracht blijven uitoefenen. De hoeveelheid vossen in de duinen verandert daaraan niets. De enige manier waarop het aantal meeuwen en daarmee de overlast effectief kan worden teruggedrongen, is door repressieve maatregelen in de binnensteden zelf te nemen”, zo stelt NVPB-woordvoerder Bert Spierings.
Branchevereniging bevestigt opvallende toename wespenoverlast.
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is er deze zomer sprake van een opvallende toename van het aantal wespen in ons land. Dat bevestigt ook de Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB). Belangrijkste reden voor het grote aantal wespen ligt in het warme voorjaar van 2009. Wespen die normaal te lijden hebben van de winter, hebben nu gelegenheid gehad om te overleven, waardoor hun aantal toeneemt. Met alle overlast en gezondheidsrisico's vandien.
Grote duivenpopulaties een bedreiging voor de volksgezondheid.
Grote duivenpopulaties zoals in het centrum van Rotterdam vormen een bedreiging voor de volksgezondheid.
Ziekenhuis problematiek
Branchevereniging plaagdiermanagement bedrijven (h)erkent ervaringen ziekenhygiëne