Persberichten 2010

Overwinterende vliegen
Dat bepaalde zoogdieren jaarlijks genieten van een welverdiende winterslaap, is natuurlijk bekend. Maar dat ook vliegen bij dalende temperaturen een warme droge plek opzoeken om te overwinteren, is voor velen van ons nieuw. De clustervlieg dankt zijn naam aan het feit dat hij samen met een groot aantal soortgenoten in het najaar een gebouw of woning opzoekt. Zijn deze vliegen in hun eentje relatief onschadelijk, wanneer het om honderden exemplaren tegelijkertijd gaat, is wel degelijk sprake van overlast. En dan wordt het tijd om professionele hulp in te schakelen.
Vaste zomergasten zijn iets verlaat
Wespen, muggen en vliegen……. ze gelden als min of meer ‘vaste’ zomergasten. In uw naaste omgeving bent u ze ongetwijfeld al tegengekomen. Door de koude start van het jaar loopt de natuur echter iets achter op schema. Dat betekent dat het aantal insecten – en daarmee ook de mogelijke overlast - in de komende twee tot drie weken kan gaan toenemen. Een goede voorbereiding is nog steeds het halve werk. Daarom doen wij u graag wat tips aan de hand om overlast zoveel mogelijk te beperken.
Enquête inzake rattenproblematiek in Nederland
Gealarmeerd door berichten over een opvallende toename van de overlast door zowel bruine als zwarte ratten in ons land, heeft de Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) besloten de problematiek in beeld te brengen. Aan de hand van een uitgebreide enquête onder alle plaagdiermanagementbedrijven in ons land verwacht de NVPB niet alleen een beter inzicht te krijgen in de problematiek van rattenoverlast op zich, maar ook in de intensiteit waarmee de overlast bestreden wordt.
Wilt u het laatste nieuws weten over de eikenprocessierups
Het venijn zit ‘m in de brandharen. De eikenprocessierups heeft er honderdduizenden van. Ze dringen onze huid, ogen en luchtwegen binnen en zorgen voor allerhande klachten. Tot een aantal jaren geleden liet de eikenprocessierups zich vooral zien in Limburg en Noord-Brabant. Een gunstig klimaat lijkt het diertje echter te stimuleren, zich in noordelijke richting te bewegen en het lijkt een kwestie van tijd voordat eikenbomen in ons hele land worden gekoloniseerd. Op diverse plekken zijn inmiddels de eerste exemplaren gesignaleerd. U bent gewaarschuwd!
Wilt u meer weten over de eerste meldingen van de eikenprocessierups
In Brabant, Limburg en Drenthe zijn afgelopen week de eerste eikenprocessierupsen waargenomen. De Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) verwacht dat in de komende tien dagen de meeste eipakketten zullen uitkomen.
Wilt u meer weten over de mol
Zijn slechte zicht en spitse snuit, die voorzichtig boven de grond uitkomt, geven de mol een ietwat sullig imago. Onterecht, want deze insecteneter graaft met zijn stevige voorpoten indrukwekkende gangenstelsels. Daarmee zijn mollen de vrees van iedere gepassioneerde tuinliefhebber. Door hun enorme werklust en graafkracht zijn ze in staat om een strak en grasgroen gazon om te toveren tot een heuvelachtig landschap. En het vangen van mollen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Plaagdieren zoeken de warmte (binnen) op
Plaagdieren zoeken de warmte (binnen) op De Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) ziet in deze periode van vorst en koude vooral binnenshuis een toename van de overlast van plaagdieren. Met name muizen zoeken met deze weersomstandigheden massaal hun heil binnen. Ook ratten ontvluchten dichtgevroren grachten en sloten en zorgen zo voor meer problemen.
Wilt u meer weten over de franjestaarten
Wilt u meer weten over de franjestaarten .......