Branchevereniging bevestigt opvallende toename wespenoverlast.

Wespenoverlast 2009

PERSBERICHT 29 juli 2009

BRANCHEVERENIGING BEVESTIGT OPVALLENDE TOENAME WESPEN

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is er deze zomer sprake van een opvallende toename van het aantal wespen in ons land. Dat bevestigt ook de Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB). Belangrijkste reden voor het grote aantal wespen ligt in het warme voorjaar van 2009. Wespen die normaal te lijden hebben van de winter, hebben nu gelegenheid gehad om te overleven, waardoor hun aantal toeneemt. Met alle overlast en gezondheidsrisico's vandien.

Onverwacht

In de directe omgeving van mens en dier kunnen wespen bijzonder hinderlijk zijn. De steken van een wesp zijn zeer pijnlijk en, in geval van een overgevoeligheid, zelfs gevaarlijk. "Als distributeur van bestrijdingsmiddelen zien wij een opvallende toename in onze omzet in relatie tot de wespenbestrijding", zo bevestigt NVPB-woordvoerder Bert Spierings. "Andere NVPB-leden, die zich concreet met de bestrijding bezig houden, zien vooral een groeiend aantal gevallen van overlast door wespen. Problemen komen bovendien ook uit een onverwachte hoek. Neem de medewerkers van Rijkswaterstaat die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de berm langs snelwegen. Bij het legen van afvalcontainers op rust- en parkeerplekken komen zij veel vaker dan voorheen wespen tegen." Minder bekend is het feit dat wespen gezondheidsrisico's  met zich meebrengen. "Wespen zijn bij aanvang van het seizoen ook vleeseters", zo vervolgt Spierings. "Ze hebben dus niet alleen een neus voor zoete stoffen, maar komen ook op rauw vlees af. Wanneer ze kort daarvoor in aanraking zijn geweest met bijvoorbeeld ontlasting en vervolgens plaatsnemen op een vleesgerecht dat rauw wordt gegeten, dan loopt de consument een reëel risico last te krijgen van maag- en darmklachten."

Deskundig

Eenvoudige maatregelen op het gebied van hygiëne zijn vaak al voldoende om wespen te weren.  Voedsel en dranken moeten zo veel mogelijk binnen worden bewaard. Is sprake van een wespennest, dan is het belangrijk in elk geval nooit de uitgang(en) van dat nest af te sluiten. De wespen zoeken dan een andere uitgang en dat kan best binnenshuis zijn. Een zeer afdoende methode om van de overlast van wespen (en andere vliegende insecten) af te komen, is het inschakelen van een bij de NVPB-aangesloten plaagdierbestrijder.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van de NVPB.

Contactpersoon: Dhr. S. Muijser, tel. 070 - 7503100.

Meer informatie over de Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) vindt u op www.nvpb.org. Hier vindt u tevens de lijst met aangesloten bedrijven.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van de NVPB.

Contactpersoon: Dhr. S. Muijser, tel. 070 - 7503100.