Allemaal Beestjes - Aziatische tijgermug

Naast de inheemse steekmuggen waar wij met name in de zomer last van hebben, komt in Nederland de Aziatische Tijgermug steeds meer voor. De NVPB is momenteel in gesprek met overheidspartijen over het stellen van uniforme kwaliteitseisen aan de plaagdiermanagementbedrijven, zodat de bestrijdingsacties op verantwoorde en effectieve wijze kunnen plaatsvinden. In deze editie van de Allemaal Beestjes kunt u algemene informatie teruglezen over de Aziatische Tijgermug.

Over de Aziatische Tijgermug
De Aziatisch Tijgermug is een zwart-witte muggensoort, die met name voorkomt op plaatsen bij kleine stilstaande waterpoeltjes zoals bloempotten, gebruikte banden, emmertjes, vaasjes, dakgoten en regentonnen. Deze exoot brengt grote risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. Zo kan bijvoorbeeld de tropische ziekte Dengue (ook wel: knokkelkoorts) op mensen worden overgedragen.

Maatregelen in Nederland
Dit jaar zijn de meldingen over de Aziatische Tijgermug in Nederland aanzienlijk toegenomen. Bij constatering van overlast coƶrdineert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de bestrijding. De bestrijdingsmiddelen die hierbij worden ingezet, zijn niet toegelaten in Nederland. Daarom geeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onder strikte voorwaarden een tijdelijke ontheffing af voor het gebruik van deze middelen.

Signaleert u overlast?

Wanneer u de aanwezigheid van de Aziatische Tijgermug (of andere exotische muggensoorten) denkt te constateren kunt u contact opnemen met de NVPB. De NVPB kan u dan helpen bij het vaststellen van de betreffende diersoort en u doorverwijzen naar de betreffende overheidsinstantie. De bedrijven die zijn aangesloten bij de NVPB zijn deskundig op het gebied van plaagdierbeheersing en kunnen u adviseren over het creƫren van een onprettig leefklimaat voor de Aziatische Tijgermug of andere exotische muggensoorten. Voor algemene vragen kunt u uiteraard ook terecht bij (de leden van) de NVPB.

Over de NVPB

De Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) is de branchevereniging van plaagdiermanagementbedrijven in Nederland en initiatiefnemer van het Keurmerk Plaagdiermanagement Bedrijven. Het lidmaatschap betekent voor u een goede service, hoge kwaliteit en, waar mogelijk, het gebruik van milieuvriendelijke producten.