Allemaal Beestjes: eikenprocessierups!

Het beheersen van een plaag van de eikenprocessierups vergt een deskundige aanpak. Onlangs heeft onderzoek van Universiteit Wageningen uitgewezen dat overlast op natuurlijke wijze zou kunnen worden voorkomen of verholpen. Alvorens deze methode in de praktijk zal kunnen worden toegepast is nader onderzoek vereist. Vooralsnog blijft de huidige deskundige aanpak dus ongewijzigd. In deze Allemaal Beestjes kunt u meer lezen over de eikenprocessierups, hoe de overlast kan worden voorkomen en hoe een plaag kan worden verholpen.

Onderzoek Universiteit Wageningen

Uit onderzoek van Plant Research International (PRI), onderdeel van Wageningen UR, is gebleken dat de eikenprocessierups ‘om de tuin kan worden geleid’ met behulp van een natuurproduct. Het gaat om een natuurlijk extract dat als spoor wordt gevolgd door de eikenprocessierups. Uit nader onderzoek zal moet volgen om welke specifieke stoffen het gaat en wat de gevolgen zijn van toepassing in de praktijk. Meer informatie is te vinden op de website van PRI.

Huidige aanpak

Een deskundige plaagdiermanagementbedrijf moet vooralsnog vasthouden aan zijn huidige methoden om overlast te voorkomen dan wel te verhelpen. Een deskundig bedrijf herkent u aan het lidmaatschap van de NVPB of het Keurmerk PMB.

Zelf kunt u ook maatregelen nemen. In de ‘Allemaal Beestjes: Eikenprocessierups!’ kunt u lezen hoe u de eikenprocessierups kunt herkennen, waar de overlast uit kan bestaan en welke maatregelen u kunt nemen om overlast te voorkomen dan wel te verhelpen.

Over de NVPB

De Nederlandse Vereniging van Plaagdiermanagement Bedrijven (NVPB) is de branchevereniging van plaagdiermanagementbedrijven in Nederland en initiatiefnemer van het Keurmerk Plaagdiermanagement. Het lidmaatschap en het Keurmerk PMB borgen goede service, hoge kwaliteit en, waar mogelijk, het gebruik van milieuvriendelijke producten.

Op de website www.nvpb.org kunt u meer informatie vinden over leden van de NVPB en de bedrijven die in het bezit zijn van het Keurmerk Plaagdiermanagement.

Klik hier voor de Allemaal Beestjes: eikenprocessierups!

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor algemene vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met Jan Verschoor van de NVPB.

NVPB
2508 GM ’s-Gravenhage